Interaktywna agencja marketingowa – Grupa Sigmeo

AIDA, czyli tajemniczy akronim, który przyciągnie każdego klienta

Marketing
aida-1631779_1920

Co oznacza skrót AIDA
Jest to akronim, który po rozwinięciu tworzy ścieżkę reakcji klienta na produkt:
A- Awareness, czyli przyciągnięcie uwagi klienta do danego produktu,
I- Interest, czyli wzbudzenie zainteresowania właściwościami produktu,
D- Desire, czyli pobudzenie potrzeby posiadania produktu,
A- Action, czyli wzbudzenie chęci zakupienia produktu.

Jak wykorzystać AIDA do kreowania działań marketingowych

Kiedy wiemy, jak funkcjonuje umysł klienta i znamy poszczególne etapy przetwarzania przez niego informacji, możemy do każdego z nich dopasować inne działania.

zysk

Awareness, czyli przyciągnięcie uwagi klienta, możemy osiągnąć poprzez pokazywanie mu naszego produktu w wielu miejscach. Jednym z rozwiązań są bannery reklamowe na drogach oraz plakaty na ulicach. Inne rozwiązanie to bannery internetowe, kampanie mailingowe oraz optymalizacja i pozycjonowanie stron. Wybór sposobu reklamy zależy od grona odbiorców, do których chcemy trafić.
Interest, czyli wzbudzenie zainteresowania właściwościami produktu, jest skomplikowanym etapem. Tutaj także liczy się grono odbiorców, do których chcemy trafić i ich gusta. Na tym etapie procesu ważne jest, aby nasza reklama oraz produkt przekazywały najważniejsze informacje na swój temat oraz, żeby były przedstawione w atrakcyjnej, ale prostej formie. Taki efekt jest niezwykle trudny do osiągnięcia i zależy tylko i wyłącznie od kreatywności reklamodawców.
Desire, czyli pobudzenie potrzeby posiadania produktu, to etap, w którym musimy zapewnić naszemu klientowi trzy rzeczy:
1. dostęp do informacji o produkcie
2. bezpieczeństwo transakcji
3. szybki i sprawny kontakt
Action, czyli wzbudzenie chęci kupienia produktu, to znaczy szybka i sprawna możliwość kupna.
Na tym etapie należy pamiętać o tym, żeby klient miał bezpośredni i szybki dostęp do zakupu naszego produktu. Częstymi trikami, które uruchamiają w procesie etap Action, są wszelkie promocje i obniżki cenowe.

Dodatkowe litery

Litery S oraz L stanowią dwa dodatkowe rozszerzenia skrótu
S- Satisfaction, czyli usatysfakcjonowanie klienta, które sprawia, że wraca po ten sam produkt,
L- Loyality, czyli lojalność wobec marki.
Dodatkowe litery to etapy, które świadczą o tym, że klient wraca do nas lub poleca nasz produkt innym.

Proces sprzedawania jest oczywiście dużo bardziej skomplikowany, jednak AIDA ułatwia nam poruszanie się w temacie marketingu i promowanie naszych produktów w odpowiedni i skuteczny sposób.