Interaktywna agencja marketingowa – Grupa Sigmeo

Personalizacja, czyli perfekcyjny system lojalnościowy

Marketing
34776246503_5b88dab98e_o
Personalizacja to dostosowanie reklamy, produktu, ceny, promocji do klienta. O jej wielu formach i skutkach dowiecie się czytając nasz wpis. Zapraszamy do lektury :).

Karty lojalnościowe

Karty lojalnościowe, którymi posługuje się wiele sklepów, pozwalają zebrać najważniejsze informacje o kliencie, czyli dowiedzieć się co ostatnio kupił w naszym sklepie, a także pozyskać dane kontaktowe. Możemy dzięki temu przesyłać klientom oferty dopasowane do ich potrzeb, co zwiększa prawdopodobieństwo, że wrócą do naszego sklepu po kolejny produkt.

fingerprint-279759_1920

Persony

Bardziej rozbudowaną formą personalizacji jest stworzenie person. Ta metoda największą popularność zyskała w branży IT. Persona to konkretny profil odbiorcy, który umożliwia dostosowanie produktu do klienta. Kolejnym krokiem jest marketing automotion, który pozwala nam tworzyć scenariusze dla konkretnych Person. Dzięki temu możemy sterować przekazem jaki otrzyma konkretny odbiorca. A jak wiadomo sposób przekazu informacji w marketingu to kluczowy czynnik do sukcesu.

Masowa personalizacja

Istnieją marki, które porywają się na próby masowej personalizacji. Chociażby Coca cola, która wyprodukowała serię napoi z imionami oraz napoi z miejscami, do których możemy udać się w wakacje. Niewątpliwie klienci chętniej kupią produkt, który jest dopasowany i skierowany właśnie dla nich, niż typowy egzemplarz, niewyróżniający się wśród pozostałych.

8506516668_d8f182d33b_o

Remarketing

Remarketing to już nie tylko maile i reklamy, dopasowane do naszych ostatnich zainteresowań i oparte na informacjach z drogi, którą przemieszczamy się w internecie. Teraz przechodząc obok sklepu z butami, możesz otrzymać SMS o treści: „Hej Kasiu, dawno nie kupiłaś sobie nowych tenisówek, może wejdziesz do naszego sklepu i zapoznasz się z najnowszym modelem Conversów? :)” Ale skąd oni to wszystko wiedzą?

W jaki sposób firmy pozyskują informacje o klientach

Odwiedzając poszczególne strony czy sklepy internetowe, musimy zdawać sobie sprawę, że każdy nasz krok jest widoczny dla innych. Jesteśmy identyfikowani przez adres IP, pliki cookies itp. Firmy mogą uzyskać informacje o nas śledząc nasze like’i na Facebooku, komentarze, udostępnienia, strony, które odwiedzamy, zapytania o stronę, aktywność na stronie, oglądane produkty, produkty zakupione oraz położenie i system, którego używamy.

Konsekwencje personalizacji

Skutki są niestety takie, że żyjemy w zamkniętym świecie stworzonym przez nas samych. Bowiem wszystkie oferty i informacje, które do nas dochodzą są przefiltrowane przez liczne algorytmy. Oczywiście to duże ułatwienie zarówno dla nas jak i dla firm, które chcą pozyskać klientów. Jednak przez to nigdy nie mamy możliwości poznać nowych rzeczy, dowiedzieć się czegoś spoza zakresu naszych zainteresowań, poznać poglądów ludzi, którzy różnią się od nas. Doprowadza to do sytuacji, w której otoczeni jesteśmy tylko przez informacje, które pochłaniamy bez refleksji.

Globalna personalizacja sprawiła, że wciąż obracamy się w tych samych kręgach, korzystamy z tych samych usług i sklepów, ponieważ daje nam to poczucie bezpieczeństwa. Może warto jednak czasami zaryzykować i wyjść ze swojej strefy komfortu, aby doświadczyć czegoś nowego? :)